Menu

KABEL XLR

26 marca 2015 - GITARY, STUDIO

Każdy początkujący muzyk zastanawia się w pewnym momencie swojego rozwoju nad tym dlaczego istnieje tyle rodzai wejść i wyjść w sprzętach oferowanych nam przez producentów. Dobrze wiedzieć kilka rzeczy na ten temat bo mają one dosyć istotne znaczenie w praktyce.

Tym razem zatem kilka słów na temat wyjścia zbalansowanego a właściwie stosowanych dla niego kabli XLR.

Mnóstwo wzmacniaczy gitarowych ma tzw. wyjście zbalansowane D.I. Wyjście to służy do wyprowadzenia dźwięku wzmacniacza na zewnątrz np. podczas koncertu, gdzie nasz wzmacniacz basowy zostanie
nagłośniony sprzętem często znajdującym się dobre kilkanaście metrów od naszego wzmacniacza. Dlaczego mówię o odległości ? Ponieważ właśnie ona powoduje, że stosuję się tego typu kable. Kable o długościach ponad 15 lub więcej metrów są bardziej narażone na zakłócenia z zewnątrz. Kabel XLR stworzony został właśnie dla takich zastosowań przesyłania sygnału na duże odległości.

Kabel XLR zapewnia nam odporność na zakłócenia sygnału dzięki odpowiedniemu sposobowi jego przesyłu. Minimalizacja zakłóceń zapewniona jest dzięki połączeniom symetrycznym, które wykazują
wysoką odporność na zakłócenia natury elektromagnetycznej. Mówiąc prostym językiem, kabel XLR posiada zwykle 3 przewody, gdzie dwoma z nich wędruje sygnał a trzeci to masa. Podstawowe złącze XLR składa się z trzech tzw. pinów/otworów (zł. męskie ­ piny, zł. żeńskie – otwory):
pin 1 – masa
pin 2 ­ plus – sygnał
pin 3 ­ minus ­ sygnał odwrócony w fazie

Co oznacza odwrócenie w fazie ? To tak jak odbicie lustrzane. Jeśli przedstawimy sygnał w formie wykresu to będzie on miał dodatnie i ujemne wartości. Kablem XLR przesyłamy dokładnie takie same sygnały mono w dwóch żyłach tak, że gdy pierwszy jest w dodatniej fazie, ten drugi jest w ujemnej. Na oba sygnały działają zakłócenia w torze przesyłu (na całej długości kabla) natomiast na końcu dzieje się rzecz najciekawsza. Oba sygnały z każdej żyły są nakładane na siebie według wzoru (D­dźwięk):

(+D1+Zakłócenia)­(­D2+Zakłócenia)=+D1+Zakłócenia+D2–Zakłócenia= D1+D2

Jak widać zakłócenia się niwelują. Być może wytłumaczone jest to metodą bardzo uproszczoną, ale właśnie taka jest idea działania kabla XLR. Dzięki temu na wyjściu takiego kabla uzyskujemy czysty sygnał nie wzbogacony o niechciane zakłócenia.

Kiedy zatem stosować kable XLR ? Otóż właśnie wtedy gdy nasz dźwięk ma być przesyłany na duże odległości. Ważne aby pamiętać również o tym, że kabel XLR nie oznacza, że nasz dźwięk jest przesyłany jako stereo. Tak samo jak Jack 1/4 mono, kabel ten przesyła nasz sygnał w mono. Inną rzeczą jest również to aby pamiętać, że jakość naszego sygnału nie będzie lepsza jeżeli będziemy stosować kabel XLR na małe odległości. Nie będzie to w zasadzie w ogóle zauważalne. Nie ma więc sensu stosować specjalnie kabli XLR podczas gdy chcemy np. nagrać nasz sound ze wzmacniacza w domowych warunkach.

Wystarczy nam wtedy tańsza opcja. Większość tańszych interfejsów audio posiada wejścia instrumentalne line in mono. Oznacza to, że możemy zastosować kabel XLR to jack 1/4 mono i bez problemu nagrywać się bez utraty jakości. Kabel taki może być zbalansowany, jeżeli nasz interfejs znajduje się bardzo daleko od źródła dźwięku, lub nie zbalansowany, gdy nasz interfejs znajduje się 5, 10 metrów od źródła dźwięku. Wówczas taki kabel będzie po prostu jakby przejściówką z wyjścia XLR wzmacniacza na wejście mono jack 1/4.