Miłośnicy muzyki, którzy grają na instrumentach mają najczęściej swoje ulubione nurty i gatunki, ponieważ sama muzyka niesie ze sobą nieskończoną ilość możliwości, a co za tym idzie, każdy znajdzie w niej coś dla siebie. To dlatego wśród gitarzystów jest tylu miłośników konkretnych brzmień. Jeżeli uwielbiamy muzykę akustyczną i planujemy założyć zespół, znajdzie się w nim zapewne gitara akustyczna, klasyczna, lub nawet obie, ale co z basowymi brzmieniami? Możemy użyć co prawda tradycyjnej gitary basowej, ale nie będzie to wówczas muzyka akustyczna. Na szczęście producenci basów już dawno temu zrozumieli, że basiści również uwielbiają akustyczne brzmienia, dzięki czemu dziś na rynku muzycznym znajdziemy sporo interesujących modeli akustycznych gitar basowych. Akustyczna wersja gitary basowej posiada ten sam zakres tonalny jak jej bardziej znana, elektryczna wersja. Jeżeli chcemy wejść w posiadanie takiego instrumentu powinniśmy zwrócić uwagę na kilka czynników, aby instrument który wybierzemy brzmiał dokładnie tak jak chcemy. Wpływ na brzmienie gitary ma przede wszystkim drewno i zasada jest dokładnie taka sama jak w przypadku gitary akustycznej. Mahoń, który najczęściej wykorzystywany jest w produkcji boków i spodu gitary oferuje dźwięk bogaty w ciemne i ciepłe brzmienia, które są pożądane w gatunkach takich jak jazz. Jeśli wolimy nieco jaśniejszy dźwięk, wybierzmy świerk.
Najczęściej spotkamy go w płycie wierzchniej, ponieważ doskonale rezonuje i dobrze wpływa na możliwości akustyczne instrumentu. Poza mahoniem i świerkiem w produkcji gitar wykorzystywane są również inne gatunki drewna, takie jak cedr, khaya, koa czy palisander, a każdy z tych gatunków charakteryzuje się innymi właściwościami. Pamiętajmy jednak, że gitara basowa ze względu na swoją niską tonację zwykle i tak posiada dość ciepłe brzmienie, a sam jego charakter możemy kontrolować zmieniając sposób gry. Brzmienie będzie cieplejsze jeśli zagramy palcami, oraz jaśniejsze i bardziej dynamiczne jeśli posłużymy się kostką. Ważne jest też to w którym miejscu szarpiemy za struny. Im bliżej otworu rezonansowego tym brzmienie będzie ciemniejsze, a im bliżej mostka, tym jaśniej. Warto o tym pamiętać, ponieważ łącząc grę palcami z kostką i uderzając struny w konkretnych miejscach możemy uzyskać bardzo szerokie spektrum brzmieniowe.